Didaktične vsebine
Butalski spomin
Butalci so bili imenitni, znali so modrovati in večkrat so preudarili, kaj je treba narediti ali skleniti – bili so veseli in igrivi. Bi se igral tudi ti? Besede, s katerimi so se izražali, so nam danes morda tuje, neznane, jih ne razumemo. Pred tabo je igra Butalski spomin, s katerim boš preveril ali pa spoznal nove besede, ki so v knjigi tudi razložene.
Natisni si 3 x 24 kartic, ki so združene na A4 formatu, razreži jih in loči na 3 kupčke (poimenovanja besed, sličice in razlage besed). Lahko si natisneš na trši papir tudi škatlico, ki jo moraš sestaviti in zlepiti sam. Vanjo pa lahko pospraviš kartice, ki je lahko tudi plastificiraš, da se ne bodo hitro uničile. Igro spomin se lahko igraš sam, v paru ali skupini.
STOPNJE ZAHTEVNOSTI:
Lahka stopnja: razdelit(e) si kartice sličice, razlage besed ali poimenovanja. Vsakdo naj prebere poimenovanje besede ali razlago, soigralec(i) pa naj razloži(jo) besedo oz. jo poimenujejo ali pokažejo kartico, na kateri je ustrezna slika. Če nasprotnik pravilno pove/pokaže sliko, jo prejme. Zmaga, kdor ima največ kartic.
Težja stopnja: na ravno površino porazdelite kartice Butalskega spomina (slike in razlage ALI slike in poimenovanja ALI razlage in slike) tako, da se ne vidi slik (poimenovanj besed, razlag). Izmenično odkrivamo po 2 kartici in iščemo ustrezne pare. Kdor najde ustrezen par, odkriva kartice, dokler odkriti karti nista pravi. Kdor najde ustrezen par, kartici vzame. Zmaga, kdo ima največ parov.
»Butalci so bili »gadje« – zmagovalci Butalskega spomina pa prav tako! Čestitke!
Pokrij se s klobukom
Možgani so mavrični – v zmožnostih in barvitosti misli. Lahko so le črno-beli, kar pa ni najbolj zanimivo, pravzaprav le presojati MI JE VŠEČ – MI NI VŠEČ je pravzaprav dolgočasno, predvsem pa nič kaj kreativno. Se strinjaš?
Predstavljaj si, da organiziraš svoje možgane in postaneš vodja svojega razmišljanja po prebrani zgodbi – pokrit z MODRIM KLOBUKOM organiziraj svoje razmišljanje tako, da načrtuješ in osredotočeno razmišljaš o prebrani zgodbi, da spreminjaš na glavi barvne klobuke in se igraš s svojimi mislimi in občutki. Morda celo odkriješ, s katerim klobukom si najraje pokrit?
BEL KLOBUK: Kaj sem se naučil o avtorju in zgodbi? Poišči čim več preverljivih podatkov o avtorju in knjigi (dejstva, podatki …)
RUMEN KLOBUK: Kaj pozitivnega/dobrega sem opazil, spoznal ob branju zgodbe? Osredotoči se na pozitiven pogled na zgodbo, dogajanje, literarne osebe, ravnanja oseb, jezikovno ubeseditev, slog pisanja, besedišče, ilustracije …
ČRN KLOBUK: Kaj negativnega/slabega sem opazil, spoznal ob branju zgodbe? Osredotoči se na negativen pogled na zgodbo, dogajanje, literarne osebe, ravnanja oseb, jezikovno ubeseditev, slog pisanja, besedišče, ilustracije … Zapomni si, da je negativno le priložnost za izboljšanje – predlagaj izboljšave.
RDEČ KLOBUK: Kaj sem (ob)čutil ob branju zgodbe? Osredotoči se in izrazi čustven in subjektiven pogled (katera čustva so te prevzela ob branju zgodbe, katera so bila močno opažena/izražena tudi pri literarnih osebah, avtorju …)
ZELEN KLOBUK: Kaj novega, drugačnega, zanimivega lahko ustvarim po prebrani zgodbi? Bodi kreativen – ustvari po prebrani zgodbi nekaj novega, poišči ideje (zapiši jih ali pa uresniči) …
Bodi igralec - oder je tvoj
Pisatelj Antoine de Saint-Exupéry (1900–1949) je ustvaril nepozabnega junaka, Malega princa, otroka, ki gleda s srcem in nam razodene številne modrosti. Katere modre besede so ti ostale v spominu in srcu? Poišči jih in odigraj (sam ali v paru) del zgodbe. Napiši dramsko besedilo – naslov kratke uprizoritve pa naj bo kar modrost sama.
Če si tako radoveden in iskriv kot Mali princ, klikni in si oglej posnetek: »Če me udomačiš, bova potrebovala drug drugega.« v katerem igrata Tomaž Urgl in Nives Mikulin iz Šentjakobskega gledališča.
Ves svet je oder in mi vsi igralci. (W. Shakespeare)
Kreativnost do zvezd
Ustvarite različne predelave prebranih zgodb.
Povežite se – združite svoje znanje in sposobnosti ter ustvarite nekaj novega!
Verjetno se boš strinjal, da lahko človek sam naredi marsikaj – skupaj pa lahko naredimo vse! Poveži se s svojimi prijatelji – bralci, pripovedovalci, pisci – scenaristi, z nekom, ki dobro riše – likovnimi mojstri in poznavalci računalniških programov za filmske animacije. Skupaj ustvarite različne predelave prebranih zgodb. Povežite svoje znanje in sposobnosti!
»Ker verjamemo v dobre zgodbe, kreativnost in sodelovanje!«
Soba pobega
Prebral si zgodbo Mire Mihelič, Pridi, mili moj Ariel. Naj te duh takratnega časa odnese v sobane, kjer se boš sprehajal v muzejskih sobah in spoznaval ter raziskoval avtoričino življenje in prebrano zgodbo – a le, če odkriješ geslo sobe, ki te popelje v nova spoznanja in preizkušnje.
Resnica ali izziv – preveri svoje bralno razumevanje ali deli svojo zgodbo
Resnica ali izziv? Igraj se z bralnimi karticami – sam(a), v paru, skupini – doma, v šoli ali kjerkoli! Si upaš?
Pred tabo je igra – vprašanja, ki so nastala po prebrani zgodbi Mire Mihelič – Pridi, mili moj Ariel. Nekatera vprašanja so označena z R, kar pomeni, da se navezujejo na razumevanje prebrane zgodbe, vprašanja, ki so označena z I, pa so izzivi, saj moraš pripovedovati o sebi in svojem dogodku, deliti izkušnje ter misli, morda celo skrivnosti … Med kartami najdeš tudi dva jokerja. Jokerja lahko uporabiš takoj, ko ga izvlečeš, ali pa ga zadržiš in uporabiš, ko želiš zamenjati karto, na katere vprašanje ne želiš odgovoriti.
Navodilo za izdelavo:
1. Odpri PDF datoteko.
2. Nastavi tiskalnik na obojestransko tiskanje.
3. Na trši papir natisni kartice.
4. Izreži jih, lahko jih tudi plastificiraš.
Navodila za igro:
1. Če se igraš sam/a, premešaj karte vsakega kupčka in jih jemlji po vrsti ali pa si izberi le vprašanja, ki se ti zdijo zanimiva. Izberi si 10 R in I ter odgovori nanje, lahko jih tudi zapišeš v bralni dnevnik in ustvariš svojo zgodbo po prebrani zgodbi.
2. Igro se lahko igraš tudi v paru. Soigralca lahko karte izmenično jemljeta s kupčkov in odgovarjata na vprašanja ali pa jih drug drugemu izbereta s kupčka R/I, če želita, da soigralec odgovori na točno določeno vprašanje.
3. Če se igro igrate v skupini s 4 igralci, lahko premešate vse karte in jih položite na mizo tako, da so razporejene po mizi. Vsak igralec (v smeri urnega kazalca) med kartami izbere poljubno karto (izmenično R in nato I), nato pa se pogovarjate o prebrani zgodbi ali o sebi ter se spoznavate.
4. Lahko pa se igro igrate tudi vsi skupaj v razredu. Na mizo pred tablo položite oba kupčka R in I, učiteljica naj jih premeša in pokliče poljubnega učenca/ko, ki pride pred tablo. Učenec/ka lahko izbira vprašanje med kartami R/I ter na vprašanje odgovori na glas pred vsemi. Učenec/ka, ki je odgovoril/a na vprašanje, med sošolci/kami izbere naslednjega učenca/ko ter mu/ji določi, ali bo odgovarjal/a na R/I. Z ustreznega kupčka vzame karto in na glas odgovori na vprašanje.
5. Lahko pa si tudi sam/a izmisliš svoje R ali I, jih zapišeš na prazne kartice, ki jih dobiš tukaj.
Zabavno igro ti želim.
Bodi "stand up" zvezda
Si vedel, da je bil Fran Milčinski (1867–1932) medijsko izredno priljubljena oseba. Marsikdo ga je čakal pred radijskim sprejemnikom, saj je na Radiu Ljubljana bral svoje zgodbe, med drugim tudi Butalce. Poslušalce je navduševal s svojim zanimivim pripovedovanjem. Bralcem in poslušalcem se je torej želel približati še na drugačen, moderen način. Bil je prava medijska zvezda. Danes bi morebiti svoje bralce iskal, jim bral in jih spodbujal preko družbenih omrežij in zagotovo bi nagovoril številne bralce in bralke.
Bi se tudi ti preizkusil v pripovedovanju butalskih zgodb? Izberi si svojo najljubšo butalsko zgodbo in jo povej na zanimiv način.
Bodi »stand up« zvezda – bodi zabava, ki si jo želiš! Po prebrani zgodbi nastopaj, pripoveduj, (se) zabavaj in na podlagi prebranih zgodb ustvari svoj nastop!
Še preden pa se lotiš dela, lahko klikneš in si ogledaš ter prisluhneš zanimivi pripovedi V Butalah sejejo sol.
Bodi zvezda tudi ti!